Debatforum
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.
Debatforum

-for os der elsker katte :-)
 
ForumforsideForumforside  SøgSøg  Nyeste billederNyeste billeder  TilmeldTilmeld  Log indLog ind  

 

 Kattefabrikker (opdrættere?)

Go down 
+3
denise
Naja
Missemayer*
7 deltagere
Gå til side : Forrige  1, 2
ForfatterBesked
Missemayer*
Hang-around
Missemayer*


Antal indlæg : 618
Age : 47
Localisation : København
Registration date : 22/08/06

Kattefabrikker (opdrættere?) - Page 2 Empty
IndlægEmne: Sv: Kattefabrikker (opdrættere?)   Kattefabrikker (opdrættere?) - Page 2 Icon_minitimeOns 29 Nov 2006 - 14:36

denise skrev:
whip
Desværre er der nogle reg.opdrættere der opfører sig på samme måde, men de er rimelig beskyttet af andre opdrættere, efter min mening. cat5

Det har du helt ret i.
F.eks. personligt behøver jeg skutte tilbringe lang tid på KG før jeg ryger helt op i det røde felt og får coffee galt i halsen Evil or Very Mad thumbdown Fy for pyffer.
Tilbage til toppen Go down
http://www.may-britt.dk
Sofie

Sofie


Antal indlæg : 11
Age : 39
Localisation : København
Registration date : 26/01/07

Kattefabrikker (opdrættere?) - Page 2 Empty
IndlægEmne: Sv: Kattefabrikker (opdrættere?)   Kattefabrikker (opdrættere?) - Page 2 Icon_minitimeFre 26 Jan 2007 - 0:22

Nå, jeg kan se jeg er lidt alene, men jeg opdrætter Hellig Birma. Mit private regnestykker herhjemme går altså ikke op, og vi skraber ikke just penge ind. En killing hos os koster 4500 kr. i det er inkluderet:
2 vaccinationer, chipmærkning m. registrering, neutralisering, at killingen har været to gange til dyrlægen, foder til de første par uger, en cd med billeder af killingen gennem hele dens opvækst, legetøj, en stamtavle (som altså kun koster 175 kr.) og alt den hjælp og rådgivning man måtte ønske resten af killingens liv.

Jeg vil meget gerne henvise til http://www.kattehandel.dk hvor inde under "Køb af kat" og så videre til "Pris på killinger" kan man se hvad det kostede en opdrætter at give et kuld huskattekillinger en god opvækst. Det skal siges at hun tog en drægtig huskat til sig, som vist ellers ville være aflivet.
Det koster faktisk i følge hendes udregning:
"3.453,75 kr. pr. killing". Dette er uden udgifter til parring m. eventuelle transportomkostninger, køb af hunkat etc. Som I kan se er den pointe jeg gerne vil frem til; det er skønt og berrigende at opdrætte katte -men ikke for pengepungen.

Hvis man skulle tjene selv det mindste, så kan jeg love for at den dag en hunkat får brug for et kejsersnit (indsæt selv andre ting der kræver øjeblikkelig dyrlægehjælp) skal det såmænd nok være på en søndag, hvor det koster 900 kr. bare for at gå ind ad døren til døgnskadestuen, så forsvinder overskuddet som dug for solen grundet uventede dyrlægeregninger ellerl lignende.

Alt dette er kommet til at handle meget om penge, og det er faktisk noget af det jeg finder mindst relevant i opdrættet. Det vigtige for mig er mine katte og at jeg får lov til at nyde mine killinger mens jeg har dem, indtil de finder en ny dejlig familie, som bliver mindst lige så glade for dem.
Vi har ikke planer om at have mange katte, lige nu har vi to fertile piger, og de får 1 kuld om året, som er rigeligt (indenfor denne race), og grunden er at de først og fremmest at vores kælekatte.

Desuden er jeg ny her på forummet, og glæder mig til at lære det bedre at kende Wink

Venligst

Sofie
Tilbage til toppen Go down
http://www.sacredhaven.dk
Miyania
Still just a kitten



Antal indlæg : 96
Age : 38
Localisation : Fredericia
Registration date : 22/08/06

Kattefabrikker (opdrættere?) - Page 2 Empty
IndlægEmne: Sv: Kattefabrikker (opdrættere?)   Kattefabrikker (opdrættere?) - Page 2 Icon_minitimeFre 26 Jan 2007 - 1:27

Sofie: Et rigtig godt indlæg Smile

Jeg har også selv 2 fertile Brite piger (hvor det dog endnu ikke er sikkert at den ene skal indgå i avl), og vores regnestykke går heller ikke op herhjemme... Men nu er det heller ikke for pengenes skyld at vi vil have killinger. Vi vil gerne bidrage med noget til racen, og bruger meget tid på at lytte og lære fra ældre og mere erfarne opdrættere end os.

Men jeg kan godt se i nogle menneskers øjne at når man som opdrætter siger at: "Vi avler ikke for pengenes skyld" og så alligevel tager 4500 for en killing (som vi også gør) kan det godt lyde meget selvmodsigende. Vi stiler ikke efter overskud på bundlinien, men så sandeligt heller ikke underskud. Vi vil gerne have at det går lige op, så at hobbyen (som det jo er) kan være selvkørende på den økonomiske side.

Hvis jeg nu skal gå ud fra den opdrætter, som vi har købt pigerne af, så kører hendes hobby rundt helt af sig selv nu. Hun får 2 kuld derhjemme om året, og så har hun nogle katte udstationeret. De penge hun får i overskud på bundlinien bliver brugt til udstillinger (både i dk og udland), rejser rundt til hendes killingekøbere og parringer og tests og alm. dyrelægebesøg.

Hun har heller ikke (som der ellers er mange opdrættere der har) flere katte end 4. Hun har lært os en vigtig regel, som hedder at der skal være eén voksen hånd pr. voksent dyr i husholdningen Smile Div. 2 voksne til 4 dyr Smile Det synes jeg er det bedste råd/leveregel jeg nogensinde har fået Smile og den har vi tænkt os at efterleve. Det synes jeg er vigtigt i et opdræt at der er tid nok til alle dyr, og at man kan være sig selv Smile

Hilsen Cemile
Tilbage til toppen Go down
http://www.123hjemmeside.dk/naima
Miyania
Still just a kitten



Antal indlæg : 96
Age : 38
Localisation : Fredericia
Registration date : 22/08/06

Kattefabrikker (opdrættere?) - Page 2 Empty
IndlægEmne: Sv: Kattefabrikker (opdrættere?)   Kattefabrikker (opdrættere?) - Page 2 Icon_minitimeFre 26 Jan 2007 - 1:29

Og bente, mit indlæg er heller ikke møntet på dig Smile Jeg har jo været hjemme hos dig og se hvor godt alle dine misser har det Smile Jeg ville bare aldrig selv kunne overskue alle de dyr. Max 4 herhjemme er beslutningen Smile
Tilbage til toppen Go down
http://www.123hjemmeside.dk/naima
Sofie

Sofie


Antal indlæg : 11
Age : 39
Localisation : København
Registration date : 26/01/07

Kattefabrikker (opdrættere?) - Page 2 Empty
IndlægEmne: Sv: Kattefabrikker (opdrættere?)   Kattefabrikker (opdrættere?) - Page 2 Icon_minitimeFre 26 Jan 2007 - 12:55

Jeg er helt enig i at det er en god regel (for mig), vi har begge fuldtidstudier og vores regel er også 4-5 stykker. Dette er også begrundet med at smittepresset, som der er i et hvert hjem, stiger med stress og antal katte.
En del dyrlæger siger at antallet af sygdomme og stress relateret adfærd stiger ganske meget efter kat nr. 5.
Men jeg har set hjem med op til 16 katte, der har fungeret godt og harmonisk, så det kommer helt sikkert an på meget såsom om hierakiet er velfungerende, alder på kattene, fertile vs. kastrater etc

Men jeg kan da sagtens høre at 4500 kr. ("for en kat"?!) lyder af meget, så længe siden er det hellere ikke at jeg var ved at kløjse i min kop te da vi ledte efter vores første kælekat birma og han kostede 3000 kr.
Men efter at have haft ham i en kun en dag synes man at han var det dobbelte værd.

/Sofie
Tilbage til toppen Go down
http://www.sacredhaven.dk
Miyania
Still just a kitten



Antal indlæg : 96
Age : 38
Localisation : Fredericia
Registration date : 22/08/06

Kattefabrikker (opdrættere?) - Page 2 Empty
IndlægEmne: Sv: Kattefabrikker (opdrættere?)   Kattefabrikker (opdrættere?) - Page 2 Icon_minitimeFre 26 Jan 2007 - 18:54

Sofie: Ja, hvis en af os gik hjemme og/eller havde meget fritid, kunne det da også overvejes at få flere katte, men jeg ville nu også være bange for at vores katte ville blive stresset. Nok ikke vores lille killing, men den store. Så det er helt klart en vurdering, som også skal tages udfra hvilke dyr der reelt findes i hjemmet.

Jeg tror også at hvis man primært har kastrater, er der større chance for at det hele går smertefrit, selvom man har et større antal katte. Hvorimod fertile katte, tit må "opdatere" hierakiet fx. i forbindelse med en fødsel. Så er der jo klart en forstørret chance for stress.

Jeg må indrømme at da vi skulle ud og kigge på kat, skelede jeg overhovedet ikke til prisen, da jeg bare var så opsat på at få en Brite. Men min familie har da svært ved at forstå den måde vi har katte på: "...da det jo bare er en kat." De kan ikke forstå at vi pumper så meget tid og penge i dem, men de støtter op om os, selvom de ikke forstå det Smile

Og du har ret, idag havde jeg gladeligt betalt det 3 dobbelte for de to vi har herhjemme Smile
Tilbage til toppen Go down
http://www.123hjemmeside.dk/naima
Sponsoreret inhold





Kattefabrikker (opdrættere?) - Page 2 Empty
IndlægEmne: Sv: Kattefabrikker (opdrættere?)   Kattefabrikker (opdrættere?) - Page 2 Icon_minitime

Tilbage til toppen Go down
 
Kattefabrikker (opdrættere?)
Tilbage til toppen 
Side 2 af 2Gå til side : Forrige  1, 2

Forumtilladelser:Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Debatforum :: Avl, opdræt og graviditet-
Gå til: